onsdag 22. mars 2017

Havet og Plastmysteriet

FÞr jeg sÄ denne videoen viste jeg ikke at det var sÄ mye og at det var sÄ farlig nÄr plasten kommer til havet. Vi tenker sikkert ikke over det eller at det er sÄ farlig nÄr plasten kommer til havet men det er farlig. Farligere en det vi tror. For nÄr plasten kommer seg til havet sÄ lÞses det seg sakte opp til mindre biter som vi kaller mikroplast. Disse smÄ, smÄ plast bitene er 5cm og mindre.

Mikroplasten fĂžlger hav strĂžmmene og forskning har vist at mikroplasten samler seg i 5 forskjellige sirkelstrĂžmmer ute i havet. Plasten flyter over alt i  havet og fiskene og sjĂždyrene fĂ„r i seg denne plasten. Og nĂ„r vi spiser disse sjĂždyrene sĂ„ er det i visse tilfeller at vi ogsĂ„ fĂ„r i oss mikroplasten de har spist. Og det er mange fisker og sjĂždyr arter som blir drept, skadet eller utryddet pĂ„ grund av plasten vi kaster i havet. Og forskning viser at om ca 33Ă„r sĂ„ er det like mye plast i havet som det er fisk.

Forskning viser at det er mikroplast i isen pÄ Arktis. NÄr isen smelter pÄ grund av forurensning i i atmosfÊren som skaper drivhuseffekten, sÄ kommer det mer mikroplast i havet. Dette er ikke bare farlig for sjÞdyrene men ogsÄ isbjÞrnen og selene. Det er farlig for alle dyr og mennesker.

Jeg likte denne videoen veldig godt fordi den forklarer plast problemet i havet. Og hvordan det pĂ„ virker hele verden. Videoen har fĂ„tt meg til Ă„ innse at vi MÅ slutte Ă„ kaste sĂžppel i naturen. Kast det heller ikke nĂŠrmeste sĂžppel kasse.

Jeg skal sortere og kaste sĂžpla mi riktig sĂžppelkasse. Og jeg skal slĂ„ av lyset mitt nĂ„r jeg ikke trenger det og plugge ut alle stikkontakter nĂ„r de ikke er til bruk for det er sĂ„nn jeg skal redde jorda vĂ„r litt. Åssen kan du redde joda vĂ„r litt mere hver dag?


2 kommentarer:

  1. Her har du klart Ă„ oppsummere hva du sitter igjen med etter Ă„ ha sett dokumentaren og du reflekterer over hva du selv kan bidra med framover. Fint Ă„ lese!

    SvarSlett
  2. Kjempe fint skrevet Eva.
    Synes du skrev det pÄ en mÄte som var forstÄelig, og som gjorde teksten din lett Ä lese.
    Du har ogsÄ fÄtt med deg mye av det fra filmen!!

    SvarSlett